Canada’s telecom regulator handed Sun News Network a partial victory on Thursday, announcing new rules for cable and satellite providers that will require them to offer the struggling news network to all subscribers.

All news channels will have to be offered as part of any news channel bundle they provide, as well as on an a-la-carte basis, the CRTC said.

The decision does not amount to what’s known as “mandatory carriage” — cable and satellite providers won’t have to offer it as part of their basic cable service, as Sun News had requested in an application to the CRTC that was rejected earlier this year.

Many consumers complained that they did not want to pay for a news channel they don't intend to watch. That will not happen under the CRTC's new rules.

At a public hearing in the spring of 2013, the CRTC was made aware of the challenges facing all Canadian television news services, and particularly new entrants in this sector,” the CRTC said in a statement.

“These challenges were the sign of a systemic problem regarding the distribution of Canadian national news services on fair and commercially reasonable terms. The CRTC has acted quickly to address these challenges.”

While that’s good news for Sun Media, which had complained that some TV providers weren’t even offering its channel, it's unclear if it will be enough to immediately reverse the network's flagging fortunes.

The network had argued in CRTC hearings earlier this year that not being made a part of basic cable would be a “death sentence.” It noted that the CBC and CTV news channels enjoyed mandatory carriage in their early years. Neither of those channels are mandatory carriage today, though CBC’s French service is mandatory in English Canada, and vice versa.

The new rules come into effect on May 18, 2014.

Loading Slideshow...


Loading Slideshow...
  • A Brief History Of Sun News

    Pictured: Sun News host Ezra Levant

  • Under pressure?

    Controversy surrounding the Sun News Network began even before the network went on the air in April, 2011. The Globe and Mail reported in the summer of 2010 that <a href="http://www.theglobeandmail.com/news/politics/lawrence-martin/is-stephen-harper-set-to-move-against-the-crtc/article1677632/">CRTC chairman Konrad von Finckenstein was under pressure from the Prime Minister's Office to resign</a>, in order to pave a smooth path for Sun News to be granted a licence by the regulator. Finckenstein denied the allegations.

  • 'Stop Fox News North'

    With concerns swirling about the possibility of a PMO-driven political agenda at Sun News, the activist site Avaaz launched "<a href="http://www.avaaz.org/en/no_fox_news_canada">Stop Fox News North</a>," a campaign to pressure the CRTC to deny a licence to the news network. The network responded by citing Avaaz's U.S. roots and noting that left-wing billionaire George Soros has contributed to the group, in an apparent effort to discredit the petition as a "U.S. import."

  • Soros Threatens To Sue

    Future Sun News personality Ezra Levant went further than most in his criticism of Avaaz and its links to George Soros (pictured above). Levant suggested in a column that Soros, who is Jewish, aided the Germans in the Holocaust as a teenager. After receiving a letter from Soros' lawyers threatening to sue, <a href="http://www.torontosun.com/comment/2010/09/17/15388356.html">the Sun newspapers ran a retraction</a>.

  • Art attack!

    Sun News was on the air for only about six weeks when its first major controversy erupted. The CRTC received a record 6,676 complaints from viewers after host Krista Erickson aggressively challenged dancer Margie Gillis over the issue of whether artists should receive taxpayers' money in the form of grants. The Canadian Broadcasting Standards Council eventually ruled <a href="http://www.huffingtonpost.ca/2012/02/03/krista-erickson-margie-hills-sun-news_n_1253421.html">Erickson was within her rights to express her opinions during the interview</a>.

  • Sun News vs. CBC

    Sun News has made the CBC's public funding a signature issue, repeatedly attacking the network for taking $1 billion per year in taxpayers' money while competing against private-sector broadcasters. But the CBC is fighting back. It put out a press release noting that Quebecor, Sun's parent company, enjoyed $500 million in subsidies over five years, and argued that -- unlike the CBC -- it is not publicly accountable to taxpayers.

  • 'Chinga tu madre'

    Ezra Levant got himself in trouble again in December, 2011, when he responded to Chiquita Bananas' declaration it wanted to avoid oil from the oil sands. "Chinga tu madre," Levant said to Chiquita -- a phrase that translates as "f--k your mother." The Canadian Broadcasting Standards Council <a href="http://www.huffingtonpost.ca/2012/06/13/ezra-levants-chiquita-chinga-tu-madre_n_1594452.html">declared Levant's outburst a violation of ethics standards</a>.

  • Fake Citizenship Ceremony

    Canadian journalism reached an embarrassing nadir in the spring of 2012 when it emerged that <a href="http://www.huffingtonpost.ca/tag/sun-news-fake-citizenship-ceremony">a citizenship reaffirmation ceremony broadcast on Sun News had been partially staged</a>. Six federal bureaucrats had posed as newly-sworn Canadians during the event that had been reportedly requested by Immigration Minister Jason Kenney. Kenney's office apologized to Sun News. Government officials later alleged Sun News was aware of the bureaucrats posing as new Canadians.

  • In your home, like it or not?

    Sun News <a href="http://www.huffingtonpost.ca/2012/11/13/sun-news-mandatory-carriage-crtc_n_2122391.html">applied for a "mandatory carriage" licence in the fall of 2012</a> that would require cable and satellite operators to carry the network as part of their basic cable package. Though neither CBC News Network nor CTV News Channel currently enjoy mandatory carriage, they did when they first started out, as Sun News has pointed out.

  • Millions in losses

    Sun News reported in January, 2013, that <a href="http://www.huffingtonpost.ca/2013/01/21/sun-news-loss-crtc-basic-cable_n_2522396.html?utm_hp_ref=canada">it lost $17 million in 2012</a>, due to weak revenue because the channel is only carried in 40 per cent of Canadian homes. Parent company Quebecor is saying the network will continue to lose money unless its request to the CRTC for mandatory carriage on basic cable is granted. Pictured: Quebecor CEO Pierre-Karl Peladeau

  • 'The Jew vs. the Gypsy'

    Sun News personality and well-known right-wing pundit Ezra Levant issued a formal, on-air apology after a September, 2012, segment in which he declared that the Roma were not a race, and were rather "a shiftless group of hobos" who "rob people blind" and whose "chief economy is theft and begging." The Toronto police reportedly even launched a hate-crimes investigation into the segment, at the request of a local Roma group.

  • Denied Mandatory Carriage

    In August 2013, the CRTC, Canada's telecom regulator, rejected Sun News' application for mandatory carriage. The network had asked the CRTC to make them a mandatory part of all basic cable services, arguing it would not survive financially without it. Though the CRTC rejected the Sun News application, it also launched a review of the rules surrounding cable news networks. Among the possible outcomes are a realignment of channels so all news channels are grouped together on the dial, and the possibility of a "must-carry" order for Sun News, which would mean that all TV service providers would have to at least offer the network. Pictured: CRTC Chair Jean-Pierre Blais